• 1391/06/16 - 12:00
  • تعداد بازدید : 267
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه

سلمان شكوفه معنویت اسلام است

کنگره بزرگداشت سلمان فارسی در کازرون برگزار می شود نمادها و هویت یک حقیقت زنده در جامعه ایران و هر جامعه ای است که نادیده گرفتن آن ها مانند نادیده گرفتن هر واقعیت دیگر آثار منفی خود را در پی دارد

سلمان شكوفه معنویت اسلام است

كنگره بزرگداشت سلمان فارسی در كازرون برگزار می شود

نمادها و هویت یك حقیقت زنده در جامعه ایران و هر جامعه ای است كه نادیده گرفتنآن ها مانند نادیده گرفتن هر واقعیت دیگر آثار منفی خود را در پی دارد.

راز ماندگاری ایران و هویت اسلامی همین نمادها و شخصیت هایی هستند كه در طولتاریخ رشته همبستگی اقوام ایرانی و استمرار تاریخی این ملت را بوجود آورده اند. غفلت از آن ها خلایی را به وجود می آورد كه زمینه ساز هجوم فرهنگی بیگانه خواهدشد.

نمادها، اسطوره ها و شخصیت های برجسته كه سهمی در تاریخ عظیم ایران اسلامی داشتهاند به حق محكم ترین رشته هایی هستند؛ كه تداوم فرهنگی جامعه را تامین می كنند وپایه محكمی برای هویت فرهنگی ایران اسلامی بوجود می آورند و تقریباً هیچ ملتی بدونچنین نمادها یافت نمی شود بلكه حتی برخی با پیشینه تمدنی بسیار كم به صورت تصنعیدست به خلق چنین نمادها و شخصیت هایی جهت تحكیم بنیه تمدنی خود می زنند، اما ویژگینمادهای ایرانی در قابلیت جهانی آن هاست همین ویژگی می تواند در دورانی كه همه درصدد استفاده از قدرت نرم افزاری خود هستند به ابزار كارآمدی برای تاثیرگزاریایرانیان در عرصه بین المللی تبدیل شود.

ادبیات صلح ایران به حق می تواند سرلوحه سازمان ملل قرار گیرد، مینیاتورهایایرانی می توانند جای هنر خشن و گاه غیر اخلاقی سبك هایی را بگیرد كه زیر تاثیر جنگهای جهانی و سال هایی كه به سال دیوانگی شهرت یافته اند به ترویج نوعی ابتذال یا سرخوردگی و پوچ گرایی دامن می زنند و شخصیت های ایرانی كه می تواند تاثیر شگرفی داشتهباشد.

چه اسطوره هایی مثل رستم، سیاوش و ... چه شخصیت های حقیقی مثل سلمان فارسی،فردوسی، مولوی، ابوعلی سینا و... در سطح جهانی می توانند نماد هویت و بیداری مردمیباشند كه اگرچه یكتاپرست بودند، امّا نمی خواستند از قافله ی پیشرفت معنوی و آگاهیو بیداری اسلامی عقب بمانند چرا كه مردم ایران هر چیزی را به كمال می خواهند. ازاین رو گفتگو از این شخصیت ها، خود گفتگو از گرایش های مشتركی است كه در میان گروههای كمال یافته و خود آگاه این امت قرار دارد.

سلمان شكوفه معنویت اسلام است. شخصیت سلمان، ابوذر و... سندی تاریخی از تعالیمانسان ساز اسلام می باشد. وی نماد جهانی شدن اسلام یا به تعبیری اولین غیر عرب كهاسلام می آورد و همین امتیاز است كه او را فرا قومی و یا به تعبیری دیگر جهانی میكند و شاید همین امتیاز است كه اقوام مختلف را وا داشته تا او را به خود منتصبكنند. سلمان این نخستین ایرانی، ندای پر طنین و نیرومندی بود كه نقش اعظمی را درتكوین حیات معنوی در اسلام بازی كرد. روایات مشترك شیعه و سنی سلمان فارسی را كبارصحابه پیامبر می شمارند كه دارای مقامی استثنایی بوده است.

وی یكی از سه غیر عربی است كه برای اولین بار به اسلام گرویدند( سابقون): سلمانفارسی، صهیب یونانی و بلال حبشی كه چهره ی این ایرانی از خلال روایات دارای خطوطكاملاً مشخصی است. در فارس متولد شد و هنوز كاملا جوان بود كه گرایش شدید وی بهزهد، او را به مسیحیت كشاند.

از خواجه ای به خواجه ای و از شهری به شهری خود را به دامن غربت و بردگی میافكند، نه تنها برای آنكه راه زندگی استوار تری بیابد و تولید خالصی از آن گونه كهدیگر اهل حنیف می جویند، بجوید ( مقدسی او را در عدد حنفاء می شمارد(( البدء))، ج 5، ص 127). بلكه به این امید كه به فرستاده ای از جانب پروردگار، كه برایش وصف شدهبود بپیوندد تا آنكه گم شده اش را در محمد(ص) می یابد و به حلقه خواص او در می آیدو در جنگ خندق طرف مشورت وی واقع می شود و پس از وفات پیامبر دوست وفادار خاندانشیعنی آل علی (ع) باقی می ماند و از حقوق مشروع و پایمال شده ی آنان دفاع می كند وبالاخره در بین النهرین در مدائن وفات می یابد. حكومت سلمان در مدائن یكی از درخشانترین فصول زندگی سلمان است.

سلمان از زاویه ی حكمت به مقوله قدرت سیاسی و اقتصادی می نگریسته است. او مصداقروشنی از آرمان ارسطو در جمهور و فارابی در مدینه فاضله است. بررسی زندگانی واندیشه سلمان تبیین این واقعیت است كه وقتی ایمان مذهبی با حكمت و خردمندی و مهرآمیخته می شود، اسلام به عنوان یك آیین الهی شخصیتی مثل سلمان را در دامان خود میپرورد.

سلمان در مدائن كه كانون امپراتوری شاهنشاهی ساسانی بود چهره ای دیگر از قدرت وآزادی و حقوق مردم را ترسیم می نماید.

متاسفانه تاكنون در مورد معرفی این نمادها و شخصیت ها تلاشی پیگیر علمی كم صورتگرفته و به دلیل بی توجهی جوانان ما آنچه خود دارند زبیگانه طلب  می كنند، به راستیتكلیف چیست؟

بی شك امروز مطالعه در زندگی این مرد الهی برای همه می تواند سرمشقی ارزنده برایچگونه زیستن باشد. چرا كه به قول حضرت رسول(ص) سلمان فارسی دریایی است كه انتهاندارد و به قول دكتر شریعتی شكی نیست كه نبود كتاب جامعی و درست به فارسی دربارهسلمان اولین قهرمان ایرانی اسلام و پیش قدم تشیع از كم كاری ما در حوزه های علمی وفرهنگی حكایت می كند، این قول از دكتر شریعتی كاملا صحیح و بجاست زیرا سلمان وحركتش برای دست یابی به حقیقت نمادی از التهاب و حقیقت جویی یك ملت باید دانست كهسلمان نماینده ملت ایران است.

به همین دلیل و به منظور گسترش معارف نورانی اسلامی و واكاوی پیوندهای ایرانیانبا تعالیم صدر اسلام  و نیز ادای احترام به ساحت سلمان فارسی، چهره فخرآفرین ایرانیصدر اسلام، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و استانداری فارس برآن شدند تا با تشكیلستاد برگزاری كنگره (چارت تشكیلاتی آن در پی خواهد آمد) با رویكرد معرفی سلمانفارسی به عنوان الگوی اصیل شیعی مبتنی بر پیروی از قرآن و اهل بیت به نسل امروزبازدارندگی آنان از خطرات و ایجاد شوق بندگی، ولایت و سلوك الی ا... در تمامی مردمبویژه جوانان، پیش كنگره سلمان فارسی را در اردیبهشت ماه 1391 و  كنگره ی اصلی رادر مهرماه 1391 برگزار نمایند.

 

1. تجلیل از مقام شامخ سلمان فارسی (ره)

2.
شناخت ابعاد وجودی و معرفیشخصیت سلمان

3.
ایجاد فضای علمی ـ فرهنگی برای تبادل اطلاعات پژوهشگران داخلی وخارجی

4.
پیوند بین نسل امروز جامعه ایرانی با مفاخر و مظاهر فرهنگی و تمدنیگذشته.

5.
كوشش در جهت وحدت فكری جهان اسلام.

شورای سیاست گزاری همایش از همه استادان، پژوهشگران حوزه و دانشگاه، دانشجویان وعلاقمندان د ر داخل و خارج كشور دعوت می كند تا با ارسال مقالات خود در محور هایهمایش موجبات غنای علمی هر چه بیشتر آن را فراهم نمایند.

 
  • گروه خبری :
  • کد خبر : 147723
کلمات کلیدی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید